W obecnych, trudnych czasach, to co kojarzy nam się ze słowem profilaktyka, to dbanie o zdrowie rozumiane, jako zapobieganie rozprzestrzenianiu się epidemii/pandemii. Nie należy jednak zapominać, że profilaktyka obejmuje także obszary zdrowia związane ze stosowaniem używek. Profilaktyka jest niczym innym, jak nauką takiego funkcjonowania, by dzieci i młodzież były świadome zagrożeń oraz wiedziały w jaki sposób ich unikać. Działania te mają bowiem na celu zapobieganie pojawianiu się lub rozwojowi niekorzystnego zjawiska, czy na przykład uzależnienia. W profilaktyce niezwykle istotne jest, by budować taką świadomość dzieci i młodzieży, która pozwoli im szukać odpowiedzi na nurtujące ich pytania u rodziców, osób dorosłych, doświadczonych, nie zaś wśród rówieśników, którzy nie dysponują odpowiednią wiedzą.
Ważną częścią działań profilaktycznych jest wychowywanie dzieci do wartości. Należy aktywnie wspierać dziecko w budowaniu własnego poczucia wartości i wspierać w radzeniu sobie z trudnościami.
- Dziecko świadome, że ma się do kogo zwrócić w momencie doświadczania trudności, nie będzie szukało rozwiązania swoich problemów w działaniach zagrażających jego zdrowiu.
- Istotne jest ograniczanie czynników ryzyka, które mogą wpływać na chęć podejmowania działań szkodliwych – monitorowanie funkcjonowania, relacji rówieśniczych, znajomości internetowych.
- Dbanie o czynniki chroniące, nauka zdrowego stylu życia. Prowadzenie w rodzinie działań prozdrowotnych, utrwalających zdrowe nawyki i zdrowy styl życia.
Profilaktyka, czyli zapobieganie jest najskuteczniejszą formą walki z zagrożeniami, w tym z zagrożeniami uzależnieniami. Każdy przecież zna powiedzenie „lepiej zapobiegać, niż leczyć”. Każdy z nas także wie, jak słuszne jest to podejście.
Profilaktyka uzależnień ma na celu minimalizowanie ryzyka używania substancji psychoaktywnych. Istotnym czynnikiem jest tutaj dbanie o jak najpóźniejszą inicjację. Im później młody człowiek ma styczność z pierwszym papierosem, alkoholem i innymi substancjami psychoaktywnymi, tym większe prawdopodobieństwo, że zdobędzie wystarczającą wiedzę i świadomość ryzyka łączącego się ze stosowaniem wyżej wymienionych substancji. Istotnym jest, świadomość że człowiek, młody człowiek z adekwatnym poczuciem własnej wartości i poczuciem wsparcia ze strony bliskich mu osób, będzie miał siłę i odwagę odmówić w sytuacji zagrożenia. Będzie w stanie sprzeciwić się i manifestować swoje przekonania, w których nie ma miejsca na stosowanie substancji szkodliwych, zagrażających zdrowiu i życiu. Gdyż życie i zdrowie mamy jedno, więc musimy o nie dbać, by cieszyć się nimi jak najdłużej.
Na Facebooku Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Lublińcu, znajduje się wpis i link do prelekcji poświęconej bezpiecznemu korzystaniu z Internetu.
Zainteresowanych zapraszamy do zapoznania się z materiałem
Światowy Dzień bez Papierosa obchodzony jest od 1987 roku. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), ustanowiła to święto, chcąc zwrócić uwagę na skalę problemu, spowodowanego wzrostem liczby osób uzależnionych, a także cierpiących na choroby wywołane paleniem.
Jednym z założeń tego dnia jest zachęcenie do 24-godzinnej abstynencji od używania tytoniu. Każda próba rzucenia nałogu, musi się kiedyś zacząć, więc warto wykorzystać do tego ten szczególny dzień.
Warszawskie Centrum Onkologii i Fundacja Promocji Zdrowia od 1991 roku organizuje obchody tego dnia i jak donosi, przez ostatnich kilkanaście lat ponad 3 milionom Polaków udało się zerwać z nałogiem.
Dane statystyczne WHO wskazują, że rocznie z powodu palenia papierosów (w tym biernego), umiera niemal 6 milionów osób.
Należy pamiętać, że najskuteczniejszą formą leczenia, jest zapobieganie. Wejść w nałóg jest bardzo prosto, wyjść z niego, nieopisywalnie trudno, co potwierdzi każdy nałogowy palacz.
Maj to jest miesiąc, w którym uczniowie i nauczyciele Zespołu Placówek Oświatowych im. Unii Europejskiej w Boronowie obchodzą Dzień Patrona. 18 maja 2020 roku to również bardzo ważna data – to 100 rocznica urodzin Jana Pawła II. Papież Polak to również patron współpracującej z naszą szkołą w ramach projektu Szkoła 6.0 Sobotniej Szkoły Języka Polskiego przy Ośrodku Kultury Polskiej im. Karola Wojtyły na Ukrainie, która właśnie 18 maja rozpoczyna rok Jana Pawła II w Dnieprze pod hasłem „Karol Wojtyła – Człowiek Świata”.
W związku z tym uczniowie szkół partnerskich podjęli się wykonania lapbooków na temat Unii Europejskiej (ważne daty, kraje należące do Unii, hymn Unii itp.) lub postaci papieża Jana Pawła II (kalendarium, najpiękniejsze cytaty , pielgrzymki lub pasje papieża). Projekt został przeprowadzony podczas kształcenia na odległość. Wszystkie prace zostały zaprezentowane w prezentacji multimedialnej PowerPoint.
Wszystkim Uczniom i ich Rodzicom, którzy zaangażowali się w tworzenie teczek tematycznych i wzięli udział w projekcie bardzo serdecznie dziękuję!
„KRUS zaprasza dzieci i młodzież z terenów wiejskich do swoich komiksów, broszur i
książeczek.
„Nieważne ile masz lat, czy jesteś przedszkolakiem, czy myślisz już o zakończeniu nauki w szkole podstawowej – mieszkasz na wsi w gospodarstwie rolnym lub odwiedzasz kolegów, których rodzice są rolnikami lub masz rodzinę na wsi – pamiętaj, że gospodarstwo to miejsce, w którym zarówno mieszka, jak i pracuje rolnicza rodzina” – przestrzega KRUS i zachęca dzieci oraz młodzież z terenów wiejskich do wykorzystania w wolnym czasie kolorowych komiksów i książeczek przygotowanych specjalnie z myślą o najmłodszych.
Prewencyjne wydawnictwa znajdują się na stronie internetowej KRUS.
Zapoznaj się z listą czynności, których dzieci poniżej 16 lat nie mogą wykonywać, gdyż
Wykorzystaj to, że możesz pracować w swoim tempie i ucz się!
Wybierz sobie miejsce do pracy.
Zorganizuj swoje miejsce pracy. Jeśli jest to biurko czy stół, zadbaj o porządek na nim.
Przygotuj zeszyty, książki, ćwiczenia i materiały, z których będziesz korzystał danego dnia, tak by nie rozpraszać się w czasie pracy szukaniem brakujących pomocy.
Przygotuj sprzęt potrzebny do pracy: komputer, laptop, telefon. Pamiętaj, żeby w czasie pracy nie uruchamiać dodatkowych stron czy aplikacji, które będą Cię dekoncentrowały.
Pracuj kolejno nad przedmiotami i daną lekcją, dopóki nie skończysz tematu. Mieszanie lekcji i zadań, powoduje, że pracujesz dłużej i mniej efektywnie.
Wykorzystuj materiały pomocnicze i wskazówki nauczycieli.
Pamiętaj o przerwach. Kiedy skończysz lekcje z danego przedmiotu, odpocznij. Kilka minut przerwy da Ci siłę do dalszej pracy, która będzie dzięki temu efektywniejsza.
Sprawdzaj swoją pracę, notatki, rozwiązania. Dzięki temu możesz utrwalić materiał i wychwycić ewentualne błędy.
Kiedy skończysz naukę, w nagrodę, zorganizuj swój czas zajmując się tym, co lubisz robić.
Spędzaj czas nie tylko z telefonem i przed komputerem (wolny czas, nie ten przeznaczony na naukę :)), która, jak wiemy, obecnie może odbywać się jedynie za pośrednictwem komputerów).
Spędzaj czas z rodziną. Po to, by mieć w niej wsparcie i dawać wsparcie. Staraj się unikać częstego poruszania tematu epidemii w kraju. Dlaczego? Dlatego, że strach/lęk obciąża naszą psychikę, a takie rozmowy napędzają spiralę strachu!
W jaki sposób rozładowywać napięcie emocjonalne i stres?
Najlepiej przez zajmowanie się rzeczami, które lubimy, sprawiają nam przyjemność i które nas relaksują:
- słuchaj muzyki, którą lubisz. Muzyka, taniec są świetnymi „odstresowaczami” i koją nasze myśli i uczucia.
- sen – pamiętaj, że jest darmowym „lekiem”, który zapewnia naszemu organizmowi siłę do walki z przeciążeniem, chorobą, kryzysami i złym samopoczuciem. Teraz masz czas, by się wyspać, więc korzystaj z tego.
- dbaj o relacje z innymi – z kolegami i koleżankami, nawet jeśli są to obecnie kontakty na odległość, są źródłem wsparcia.
- realizuj swoje hobby lub jeśli go nie masz, znajdź je! Każdy ma w sobie pokłady niewykorzystanych talentów. Masz czas, by je w sobie odkryć.
- zadbaj o aktywność fizyczną – domowe treningi to bezcenne źródło serotoniny, która postawi cię na nogi, doda ci siły, radości i zmotywuje do dalszego działania.
- dbaj o siebie i swoich bliskich przez okazywanie zrozumienia i nagradzanie. Nagradzanie dobrym słowem, ale też drobnymi gestami, które poprawiają nastrój.
- każdego dnia spraw komuś przyjemność – wiadomo, że dawanie, sprawia jeszcze więcej radości, niż otrzymywanie.
- motywuj się do działania. Sprawdzaj w jaki sposób spędzasz czas i czy możesz go lepiej wykorzystać. Jeśli mimo „nudów” widzisz dookoła siebie bałagan w pokoju i mnóstwo zaległych rzeczy „do zrobienia kiedyś”, to zacznij sprzątać i zacznij wykonywać czynności odłożone na później.
- przeczytaj książkę – najlepiej radosną, która cię zainteresuje i „wciągnie”, byś mógł się wyciszyć.
Poniżej zamieszczamy dla zainteresowanych informację o stworzonej stronie.
„Z myślą o Państwu i o wszystkich, którzy w tym wyjątkowym czasie poszukują rzetelnych informacji, uruchomiliśmy stronę internetową www.unicef-koronawirus.pl, na której znajdą Państwo sprawdzone informacje o tym, jak chronić siebie i swoich bliskich przed zakażeniem, cenne porady, jak wesprzeć dzieci w tej trudnej sytuacji, jak młode osoby mogą dbać o swoje samopoczucie i wiele innych. Zapraszamy do korzystania ze strony.
W czasie pandemii i koncentracji uwagi na zdrowiu fizycznym, obchody te są tym bardziej istotne, że przypominają nam o tym, że tworzymy jedność psychofizyczną. Nie należy zapominać o zdrowiu psychicznym, które ma ogromny wpływ na nasze funkcjonowanie fizyczne. Im silniejsza psychika, im bardziej dbamy o jej kondycję, tym odporniejsze jest nasze ciało.
Dlatego na koniec każdego dnia przypomnij sobie i wymień rzeczy, które sprawiły ci radość i za które jesteś wdzięczny.
Dla zainteresowanych link do anglojęzycznej strony Tygodnia Zdrowia Psychicznego - European Mental Health week
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce plików cookie.